Over SturgesConsult
Sturges Consult is een onafhankelijk adviesbureau dat zich richt op het geven van lezingen over geschiedenis en politieke duiding én het ondersteunen van scholen in het voortgezet onderwijs. Vanuit een passie voor het verleden en het onderwijs werken we met inhoud, nuance en betrokkenheid.
Over geschiedenis
Belangrijk is om altijd te willen blijven leren van de fouten die gewone mensen vroeger gemaakt hebben, iets wat al moeilijk genoeg is gezien de vele belangen die landen en individuen globaal hebben, zij het idealistisch dan wel persoonlijk en financieel belang.
Voorbeelden te over: Want wie kan exact zeggen waar bv de Amerikaanse burgeroorlog om is begonnen? Uiteindelijk werd het zaadje hiervoor al gelegd bij de onafhankelijkheid van Amerika in 1776, want de staten van toen die deze ondertekenden waren nogal huiverig voor een toenemende macht van een federale regering. De inmenging bij economisch beleid, culturele waarden, de omvang en reikwijdte van de federale regering en de inperking van vrijheid voor individuele lidstaten. Het zijn sentimenten die ook nu binnen de Europese Unie spelen.
De afschaffing van de slavernij in Europa voltrok zich officieel in 1863, toen Nederland deze afschafte. Maar was slavernij echt verboden? Nee, want het enige wat echt werd verboden was dat slaven niet meer verhandeld mochten worden. In veel landen moesten ze nog jaren doorwerken, ook in Nederland. En hoe valt de afschaffing te rijmen met de conferentie van Berlijn in 1884, toen Otto von Bismarck met andere Europese grootmachten zoals b.v. Engeland, Frankrijk, de VS en Portugal met elkaar overlegden hoe ze onderling Afrika konden verdelen in plaats van er om te vechten?
Ontstond de eerste wereldoorlog echt alleen maar vanwege de moord op kroonprins Ferdinand van Oostenrijk in Sarajevo? Europa floreerde juist op dat moment, er waren geen grote spanningen, behalve tussen het keizerrijk Oostenrijk-Hongarije en Servië. Waarom vonden uitgerekend diverse koninklijke huizen, nota bene allemaal familie van elkaar, het nodig om miljoenen jonge mensen de dood in te jagen?
Ik heb als amateurhistoricus enige malen de nationale archieven van Duitsland en Nederland bezocht en me daar vooral in diplomatiek verkeer verdiept. Documenten die daar decennia lang achter slot en grendel zaten zijn in de afgelopen jaren openbaar geworden en er zit verrassend veel zaken en gebeurtenissen tussen die nog niet eerder aan de oppervlakte zijn gekomen. De jaren 1870-1989 zijn ongekend boeiend en zorgen soms voor andere, dan wel geheel nieuwe narratieven. Dáár over vertellen en mensen de gelegenheid geven om een eigen beeld en mening te vormen is mijn drijfveer, zonder daarbij te vaak het woordje ‘dus’ achter te zetten.
Er zijn opvallend veel paralellen te trekken tussen vervlogen tijden en onze huidige tijd. Ik denk dat ‘we’ soms (te) weinig leren van fouten die onze voorvaderen hebben gemaakt. De conflicten in Oekraïne en Gaza waren mogelijk nooit helemaal te voorkomen, maar vermoedelijk waren ze wel qua omvang in te perken. De grote gebeurtenissen van nu zijn in alle gevallen het gevolg van politieke besluiten van een recent of een ver verleden. Veel gaat over oud zeer, wat door mensen met invloed niet zelden wordt misbruikt voor eigen gewin.
-
Wat is de Sturgesmethode?
Onderzoeken binnen scholen en bedrijven naar bijvoorbeeld de werkomstandigheden, de sfeer, veiligheid van en voor werknemers en/of leerlingen kenmerken zich veelal door het gebruik van zogenaamde enquêtes of surveys, waar men online kan invullen wat je van bepaalde zaken vind. Volgens ons worden bij deze enquêtes en surveys vaak een menselijk aspect over het hoofd gezien, namelijk de intonatie van hetgeen wordt gezegd c.q. geschreven.
Daarbij valt een belangrijk emotioneel gegeven van vragenlijsten weg. Wij zijn van mening dat veel antwoorden op vragen en stellingen juist dat gegeven missen, waardoor sommige uitkomsten een wisselend of verkeerd beeld kunnen weergeven. Het is dan ook daarom dat wij bij bedrijven en scholen zelf de betrokken mensen graag spreken en bevragen over hun belevingen bij de werkgevers en scholen.
Het spreekt voor zich dat, om een zo helder en evenwichtig resultaat te krijgen, alle interviews met betrokkenen gegarandeerd anoniem worden verwerkt. Namen en functies zullen nooit worden genoemd of verstrekt.
Voor de meeste onderzoeken bij organisaties trekken wij zo’n 2 à 3 weken uit en het eindresultaat zal 1 tot 2 weken later worden overhandigd aan de opdrachtgever in zowel papiervorm als WORD of PDF-document.
-
De Sturgesmethode: Geschiedenis.
“War makes rattling good history, but peace is poor reading”, aldus de Britse novelist Thomas Hardy.
Daarin heeft de man groot gelijk gekregen. Geschiedenis is boeiend omdat in alle tijden de mensheid altijd heeft ondervonden welke invloeden gebeurtenissen hebben gehad en bepaald niet altijd ten goede. De eenwording van Duitsland in 1871 o.l.v. Otto von Bismarck was voor mij ruim 30 jaar geleden het startpunt om alle, of in ieder geval zo veel mogelijk, facetten van de ontwikkeling van Europa te bestuderen, waarbij met regelmaat één vraag terugkeerde, te weten “Maar is dat eigenlijk wel zo?”
Lezen en onderzoeken in nationale archieven van zowel Nederland als Duitsland en daarbij documenten van bijna honderd jaar geleden bestuderende, is voor mij gebleken dat niet alles volgens de huidige en ons bekende narratieven zijn gegaan. In onnoemelijk veel zaken zitten nog veel onduidelijkheden. Oorlogen zijn begonnen door politici en fanatiekelingen die een clash tussen landen en civilisaties rechtvaardigden vanuit nationalistische of ronduit racistische motieven en -merkwaardig genoeg- ook om diezelfde redenen zijn beëindigd. Zo blijken de motieven van bijvoorbeeld Winston Churchill om in 1942 een tweede front in Afrika te creëren niet zozeer militair van belang, als wel uit imperialistische redenen. En de slag om Stalingrad in september 1942 ging feitelijk totaal niet om die stad, hoewel
men nog steeds vasthoud aan het narratief dat Hitler die stad om prestigieuze redenen per se wilde innemen.
De aanloop naar de Amerikaanse burgeroorlog (1861-1865) zit veel ingewikkelder in elkaar dan veel mensen weten of beseffen. De hang naar een conflict tussen noordelijke en zuidelijke staten borrelde al enkele decennia onder de oppervlakte en de redenen daarvoor lopen deels parallel met de huidige onvrede die momenteel in veel EU-lidstaten kenbaar is: Onvrede met de centrale regering.
En waarom ontstond de eerste wereldoorlog eigenlijk, nota bene in een tijd dat het de West-Europese landen economisch voor de wind ging en Afrika een kleine dertig jaar ervoor tijdens de conferentie van Berlijn tussen 7 (van de 14 deelnemende, waaronder Nederland) West-Europese machten was verdeeld? En dan te bedenken dat men nog recent slavernij in het westen had verboden.
Het zijn vragen en kwesties die altijd vragen opriepen en om een antwoord schreeuwden. Het enige juiste antwoord zal nooit gevonden worden, maar één enkel of goed antwoord op deze ingewikkelde kwesties bestaat niet. Er liggen altijd meerdere oorzaken aan ten grondslag.
Over al deze zaken en meer vertel ik graag, daarbij puttend uit eigen onderzoek en dat van anderen. Vanzelfsprekend zijn niet alle conclusies één op één bewijsbaar, in veel gevallen zullen er altijd vragen onbeantwoord blijven. De recente en moderne
geschiedenis geeft echter wel aan dat veel gebeurtenissen en conflicten parallel lopen met vergelijkbare zaken uit vroegere tijden. Het lijkt mij nodig dat we ons vandaag de dag de vraag stellen waarom we in dezelfde val dreigen te lopen als toen, juist in de wetenschap dat gebeurtenissen rondom regeringen, conflicten en oorlogen het nieuws beheersen.
-
De Sturgesmethode: Les geven.
Opgroeiende pubers zijn het leukste om mee te werken, maar soms kunnen ze ook lastig zijn. Onderwijzers (en vermoedelijk de meester ouders) zullen dit onderschrijven. Leerlingen hebben behoefte aan duidelijkheid, gevarieerde lesstof en een docent(e) die interesse toont in zowel de klas als het individu.
Dat lukt niet altijd en dat heeft meerdere redenen, maar vaak kan een persoonlijke benadering middels een (kort) één op één gesprek, een complimentje, een grap of eventueel een correctie wonderen doen voor de sfeer in een klas en bij de individuele leerling.
Als docent Duits en geschiedenis weet je dat de lesstof soms dusdanig droog en moeizaam kan zijn dat je de aandacht van leerlingen verliest als je ze er te lang aan laat werken. Afwisseling is dus van groot belang, evenals de benadering van leerlingen over hoe men de Duitse taal zo effectief mogelijk kan leren. De omstandigheden zijn in vergelijking met dertig jaar geleden
voor het vak Duits zeer veranderd. Waar men in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw nog dagelijks Duitse tv-programma’s op de Nederlandse tv kon zien (Schlagerfestivals, politieseries etc.), konden de leerlingen van toen die kennis meenemen naar school. Dat ruggensteuntje is -helaas- helemaal weggevallen.
Als docent Geschiedenis is het fijn om leerlingen mee te nemen in de verhalen en gebeurtenissen van toen.
Afgezien daarvan neem ik altijd gedegen kennis, een scheut humor, een helder plan en leiderschap mee in de klas, ongeacht het niveau.
Geschiedenis vertellen met oog voor context
“Wie over geschiedenis vertelt, doet dat bijna altijd subjectief.”
Deze uitspraak is voor oprichter en spreker van Sturges Consult een belangrijk uitgangspunt. Want objectieve geschiedschrijving is zeldzaam – het verleden laat zich niet altijd vangen in eenduidige conclusies. Het is verleidelijk om het woordje “dus” te gebruiken en daarmee af te sluiten met een eigen oordeel. Bij Sturges Consult doen we dat juist niet.
We zoeken de verdieping. Want de wortels van conflicten als de Amerikaanse Burgeroorlog of de Eerste Wereldoorlog gaan vaak veel verder terug dan schoolboeken doen vermoeden. We leggen verbanden met actuele conflicten en zetten luisteraars aan tot zelf denken.
Politieke duiding – met beide benen op de grond
“Politiek duider is noch een vak, noch een beschermde titel.”
Toch nemen wij die rol serieus. Onze visie is gevormd door jarenlange observatie, onderzoek en gesprekken met betrouwbare bronnen. Politiek is complex, vaak verwarrend, maar altijd boeiend. Vanuit de klas – waar de zorgen van jongeren het echte leven weerspiegelen – brengen wij politieke ontwikkelingen terug naar de essentie.
Onze duiding is scherp, genuanceerd en partij-onafhankelijk. We relativeren, analyseren en verbinden.
Een gezicht bij het verhaal
Achter Sturges Consult staat een bevlogen spreker, docent en amateurhistoricus met ervaring in archiefonderzoek in Nederland en Duitsland. Zijn fascinatie voor de periode 1870-1989 levert verrassende inzichten en nieuwe perspectieven op – die hij met passie deelt, in zalen, scholen en via video’s.
Praktische ondersteuning in het onderwijs
Sturges Consult werkt samen met ervaren docenten die scholen ondersteunen bij gedragsproblemen, verzuim en overbelasting. We bieden onder meer:
-
Opvang van leerlingen buiten de klas door echte docenten
-
Dossieropbouw en opvolging van gedragscasussen
-
Naschoolse opvang en vervangende lesuren
-
Communicatie met ouders en schoolleiding
Onze aanpak zorgt voor rust, minder verzuim en meer leskwaliteit. Binnen drie maanden ontstaat een duidelijke gedragslijn die leerlingen en docenten ten goede komt.
Meer weten of samenwerken?
Heeft u interesse in een lezing, ondersteuning op school of een oriënterend gesprek? Neem gerust contact met ons op. Wij denken graag met u mee.